Enkelklachten

Dysfunctie van de tibialis posterior:
Deze pijn is meestal ook aan de binnenzijde van de voet te voelen en achter de binnenenkel (stekend stijf gevoel). Kan vooral voorkomen bij platvoeten en lineaire sporten/bewegingen.

Dysfunctie van de tibialis anterior:
Deze pijn komt hier voornamelijk ook door overbelasting. De spier loopt over het scheenbeen naar de grote teen. Hier is de pijn (steken, branden, zeuren) ook meestal aanwezig. Kan ook komen door foutieve stand en beweging van de voet.

Dysfunctie van de m. peroneus longus/brevis:
Deze pees kan gaan ontsteken als hier ook te veel spanning op komt. Dit is meestal als iemand te hard op de buitenkant van de voet loopt. Deze pees loopt namelijk ook aan de buitenzijde van de voet achter de enkel. Kan ook een stekend, stijf en brandend gevoel geven.

Achillodynie:
Verzamelnaam voor achillespeesproblematieken. Dit is voornamelijk pijn op de pees net boven de achterzijde van het hielbeen. Deze klachten ontstaan meestal door een verhoogde abnormale tractie door: foutieve voetstand, verkeerde bewegingen van de voet-enkel, overbelasting en slecht schoeisel.
De pees is meestal pijnlijk en soms ook rood en gezwollen.

Enkelinstabiliteit/In en eversie trauma's:
ten gevolge van het verzwikken van de voet, al is dit naar binnen of naar buiten. Ontstaat er een verhoogde enkelinstabiliteit. Dit omdat de ligamenten rondom de enkel beschadigd zijn en niet de optimale stabiliteit kunnen bieden. De kans op herval is hierdoor ook groter.

MTSS/Shin splints/Scheenbeenvliesontsteking:
Dit is een ontsteking van het scheenbeenvlies door een foutief looppatroon wat en verhoogde belasting geeft op het vlies van het scheenbeen. Door het foutief looppatroon ontstaat er een groter buigmoment op het scheenbeen zelf waardoor het vlies aan de binnenkant een verhoogde tractie ondervindt. De tractie gaat dan de ontsteking veroorzaken.
Het scheenbeen zelf is meestal zeer gevoelig en pijnlijk tijdens belasting.

Tarsal tunnel syndroom:
Door een verhoogde spanning onder de binnenenkel komt er extra druk op een zenuw die hier ook loopt waardoor deze ingeklemd wordt en pijn, branden en soms ook doof gevoel gaat geven. Deze pijn kan zich ook gaan uitstralen naar de tenen.

Compartiment syndroom:
Het onderbeen is verdeeld in 4 verschillende loges (compartimenten). Er gaat een verhoogde druk ontstaan in een van deze loges wat voor zwelling kan zorgen en pijn gaat geven bij omliggende structuren.