Voetklachten

Faciitis/Faciosis plantaris:
Een onsteking/irritatie van de peesplaat die onderaan de voet gelegen is. Voelt meestal als stekende pijn onderaan de hiel of in de holte van de voet. Gaat vaak gepaard met ochtendpijn en stijfheid. Kan bij plat maar ook holvoettypes voorkomen.
Deze klacht vormt zich door een te hoge spanning op deze pees waardoor er op de pees een irritatie komt.
Een hielspoor is een extra botstukje op het hielbeen dat tegen de pees gaat drukken. Dit gaat dan voornamelijk pijn geven onderaan de hiel.

Mortons neuroom:
Hier wordt een zenuw gekneld tussen 2 voetbeentjes in de voorvoet. Voelt meestal als brandende pijn, knikker tussen de tenen, doof gevoel in de tenen en soms ook stekend gevoel.

Pes planovalgus:
Ook gekend als platvoet. Dit is wanneer het hielbeen naar binnen gekanteld staat en de voetboog ook afgevlakt is of minder hoog is. Door deze foutieve stand kunnen er zich klachten voordoen, voornamelijk binnenzijde en onderzijde van de voet. Op latere leeftijd kan dit ook een negatieve invloed hebben op knie, heup en lage rug.

Pes cavus:
Of holvoet. Is gekend door zijn hoge voetrug en gaat soms gepaard met klauwstand van de tenen. Alle spieren staan hier ook meer op spanning.
Dit voettype ziet men vaak ook matatarsalgie of voorvoetsklachten omdat er meestal een verminderde beweging is van de voet.

Metatarsalgie:
Een verzamelnaam van alle voorvoetklachten: irriatie, onstekingen, brandend gevoel, etc..
Pijn gaat zich hier meestal uiten bij overbelasting van de voorvoeten. Let hier bij op vooral bij lange afstanden wandelen, trappen lopen, hardlopen...

Fatpad artrofie:
Verminderd vetweefsel onderaan de voorvoeten of hielbeen. Kan ook brandend gevoel geven of het gevoel dat je op je botjes wandelt.
Aan de hiel is het meestal te herkennen aan de bolletjes die je aan de zijkanten kan zien.

Fibromatoris plantaris of morbus ledderhose:
Een bindweefselaandoening (erfelijk) waar er verdikkingen te voelen zijn onderaan de voet, voornamelijk op de peesplaat. Als deze verdikkingen zich op een plaats bevinden waar veel druk is kan dit wel pijn gaan doen.

Functionele hallux limitus of rigidus:
Dit is wanneer het grote teengewricht verstijfd is waardoor er minder of geen beweging mogelijk is hier. Dit kan een verhoogde spanning geven binnen het gewricht en kan pijn gaan doen.
Ook kan er zich ook eelt onderaan het gewricht en onder grote teen gaan vormen wat soms ook pijnlijk kan zijn.

Hallux abducto valgus:
Dit is een standsafwijking van de grote teen die naar buiten gaat staan. Hierdoor komt het grote teengewricht ook prominenter naar buiten waardoor er ook een bobbel ontstaat aan de binnenzijde van de voet.

Morbus Sever:
Het is een ontsteking van de groeischijf van het hielbeen en komt bij kinderen voor. Pijn zit achteraan, binnen- en buitenzijde de hiel. Komt door een verhoogde spanning van de kuitspier die de op groeischijf aanhecht.

Sesamoïditis:
Pijn aan twee kleine botjes (sesambeentjes) onder het grote teengewricht. Komt meestal door overbelasting hiervan of trauma hierop. Deze botjes stabiliseren een spier die de grote teen doet buigen. Door deze overbelasting gaat deze spier  ontsteken. Kan ook uitstraling geven naar de voetholte.

Sinus tarsi syndroom:
Door een verkeerde stand en beweging van de voet wordt er een inklemming veroorzaakt van een zenuw die gelegen is in de holte van de buitenzijde van de voet. Deze compressie kan voor schade zorgen op de zenuw wat kan leiden tot chronische klachten. Dit gaat voor brandende stekende pijn zorgen met soms ook uitstralingen.