Lage rugklachten

Beenlengteverschil:
Het verschil in lengte tussen het linker en het rechter been kan resulteren in pijnklachten van voet tot nek.
Er zijn twee verschillende soorten verschillen. Anatomisch en functioneel.
Anatomisch verschil: Dit is het verschil in lengte van de botten tussen beide kanten en het functioneel door andere afwijkingen, bijvoorbeeld een voet staat naar binnen, de andere naar buiten.
Oorzaak van een beenlengteverschil heeft verscheidene oorzaken: Operatie, ongeluk, genetisch,...
Door een verschil een hoogte van het bekken gaat er een dysbalans ontstaan in spierkracht wat kan uitten in pijn. Meestal is deze pijn aan één kant.
Niet elk beenlengteverschil zal zich uitten in pijn, soms gaat het eigen lichaam aanpassingen doen om dit te evenaren.

Bekkenkanteling:
Het simultaan bewegen naar voor en naar achter van het bekken is verstoord door een blokkade.

Hernia/ Bulging/ Uitstulping:
Hernia wordt veroorzaakt door een scheur in de tussenwervelschijf waardoor er zich een uitstulping ontwikkelt en de ruggenzenuw gaat afknellen. Hier ervaart men ook lokale pijn met uitstraling tot eventueel de voeten. Dit is meestal een zeurende zenuw pijn.

Hyperlordose:
Dit is een vergrote holte in de lage rug en is te wijten aan een vergrote kanteling van het bekken naar voor. Dit ontstaat door verzwakte buik-en rugspieren, hoge hakken, genetisch of hypermobiliteit. Komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Lumbago:
Pijn in de onderrug. Ook gekend als verschot. Dit kan komen door een irritatie van de zenuwen, prikkeling van de zenuwen door inklemming tussen de spieren of verhoogde spanning van de spieren. Meestal is dit te wijten aan overbelasting.

Scoliose/ Kromming van de rug:
Is een aandoening waarbij de rug misvormt is. Er zijn 2 type: s- scoliose en c- scoliose. Een podoloog kan alleen helpen bij een functionele scoliose. Deze klacht gaat niet altijd gepaard met pijn.